Systemy odwodnień liniowych – niewidoczne, a niezbędne

Nadmiar wody na powierzchni gruntu: to problem, z którym ludzie zmagają się od wieków. Zbyt wiele wody w nieodpowiednim miejscu to nie tylko kwestia tego, czy wygodnie jest się poruszać po danym obszarze – ta niewygoda może przerodzić się nawet w materialne straty. Stosowanie odwodnień to sprytna odpowiedź na kaprysy natury, sposób na okiełznanie przewrotnego czynnika atmosferycznego.

Systemy odwodnień liniowych – gdzie się je montuje

Odwodnienia to specjalnie skonstruowane części – tworzą specyficzny labirynt, który pokonuje spływająca do nich woda. Gdy mowa o odwodnieniach liniowych, chodzi o długie korytka, które przyjmują wodę spływającą z powierzchni gruntu i odprowadzają ją dalej. Każde korytko jest nakryte specjalną kratką, wykonaną zazwyczaj z odpornego na uszkodzenia żeliwa – i właśnie taka kratka to widoczny znak, że woda płynąca po gruncie wkrótce znajdzie ujście i zniknie z powierzchni chodnika czy jezdni.

Systemy odwodnień liniowych montuje się wszędzie tam, gdzie mogą okazać się użyteczne – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w okolicach prywatnych posesji. Właśnie dlatego, że poszczególne miejsca różnią się między sobą, odwodnienia są produkowane z różnego rodzaju materiałów. Do tworzenia korytek i studzienek można używać betonu, polimerów czy tworzyw sztucznych – a każde z tych tworzyw sprawdzi się świetnie w określonych warunkach. Główną przesłanką, którą należy się kierować podczas wybierania odpowiedniego rodzaju systemu odwodnień, jest to jakie obciążenia musi znosić teren, który ma korzystać z odwodnień.

Jak wynika z wcześniejszego opisu, odwodnienia liniowe drenują obszar znajdujący się tuż pod powierzchnią gruntu i między innymi dlatego ścianki korytek czy studzienek muszą być wystarczająco mocne. Te obciążenia to zaś nic innego, jak ciężary pojawiające się na drogach wzbogaconych o odwodnienia: ludzie i pojazdy, które korzystają z tych przestrzeni. Jeżeli więc odwodnienie ma pojawić się na lotnisku czy przy hali produkcyjnej, egzamin zda wyłącznie system odwodnień sporządzonych z betonu. Z kolei tam, gdzie pojawiają się znacznie lżejsze pojazdy i piesi, wystarczy mieszanka:

  • betonu
  • polimerów.

Tymczasem okolice domów jednorodzinnych, gdzie sporadycznie pojawiają się samochody, a uliczkę czy chodnik pokonują regularnie przede wszystkim piesi, z powodzeniem wystarczą odwodnienia z tworzyw sztucznych – są zresztą znacznie łatwiejsze w montażu (z uwagi na małą wagę), dlatego właściciele posesji wybierają je chętniej także z tego powodu.